مراقبت از ریشه ی فرش

مراقبت و نگهداری از ریشه های فرش

ریشه ی فرش ، از مهم ترین قسمت های فرش می باشد و نقش مهمی در ساختمان فرش دارد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با مشکل پاره شدن یا از بین رفتن ریشه ی فرش مواجه شده باشید. هرچه فرش های زمینه تیره را انتخاب کنید باز هم ریشه های قالی درخشان و سفید هستند و خودنمایی می کنند پس در نتیجه سفیدی و تمیز کردن ریشه فرش نقش مهمی در زیبایی فرش دارد. به همین منظور در این مقاله با طریقه مواظبت از ریشه های فرش، شست و شوی ریشه فرش، سفید کردن ریشه فرش آشنا می شوید و سعی شده است به صورت کامل نکات کلیدی و مهم در رابطه با طریقه ی شست و شوی فرش و روش نگهداری از ریشه فرش به شما داده بشود.

 

شست و شو و سفید کردن ریشه ی فرش

ریشه ی فرش به دلایل مختلف، خیلی زود کثیف می شود و سفیدی اولیه خود را از دست می دهد اما سوال اینجاست که چگونه ریشه ی فرش را سفید کنیم، بعد از شست و شوی فرش به دلیل رعایت نکردن بعضی نکات ریشه های فرش زرد و کثیف می شوند که برای رفع زردی آن باید مقداری آب گرم و شامپو فرش را مخلوط کرده و به وسیله ی یک دستمال آغشته شده به محلول سر تا سر ریشه های فرش را دستمال بکشید و این کار را تا جایی ادامه دهید که ریشه ها سفید و براق شود. بعد از شست و شوی ریشه ی فرش آن را در فضای باز قرار دهید تا خشک شود

 

چسب زدن ریشه ی فرش

بیشتر افراد برای محافظت از ریشه فرش آن را چسب می زنند اما باید بدانید چسب زدن ریشه ی فرش کار نادرستی است و باعث از بین رفتن ریشه ی فرش می شود چرا که چسبندگی باعث پوسیدگی و کثیفی چله ی فرش می شود و هنگامی که چسب ها را از روی ریشه ی فرش بکنید آثار چسبندگی بر روی ریشه باقی می ماند و همین امر نه تنها موجب کثیفی ریشه می شود بلکه باعث کنده شدن آن نیز می شود.


تا اینجا با نقش ریشه در فرش و نقش بسزای آن در نمای فرش آشنا شدید و طریقه ی شست و شوی آن را آموختید اما بهترین روش برای نگهداری از ریشه ی فرش به شکل طبیعی است. یعنی خوب است برای مراقبت از ریشه ی فرش از تا کردن ریشه ها به زیر فرش استفاده کنیم و هر چند وقت یک بار آنها را شستشو دهیم و به وسیله یک شانه از درهم ریختگی و گره خوردن ریشه ی فرش جلو گیری کنیم. البته ناگفته نماند کاور های پلاستیکی نیز برای محافظت از ریشه ی فرش مناسب هستند.